Kaija Olin-Arvola Olipa pikkuinen oravanpoika kotona Kuuselassa.

Avoin kirje UPI:n johtajalle Teija Tiilikaiselle II

Kuva: Kaija Olin-Arvola: Hanki ja jää.

Lähtein jokin aika sitten UPIN tutkijalle Charly Salonius-Pasternakille linkin, jossa Saksan entinen liittokansleri Helmut Schmidt pohti EU:n ja Venäjän suhteita.

Carly Salonius-Pasternak vastasi minulle:

C Salonius-Pasternak ‏@charlyjsp 15h15 hours ago

@Katjuussa 75v sitten pidimme itsenäisyyden, jonka turvin liityimme mm EUn - onneksi. Jos pidät Ven muuta sinne.”

Pidin vastausta  sen verran loukkaavana, että kirjoitin aiheesta blogin, jonka lähetin sekä UPI:n johtajalle Teija Tiilikaiseelle että Charly Salonius-Pasternakille.

Tässä kirjeeni ja keskustelu Charly Salonius-Pasternakin kanssa 15.3.2015

"Hei!

Toivottavasti tämä kirje panee sinut ajattelemaan.

Ehkä sinulle parempi työpaikka olisi risusavotta. Et oikein tunnu olevan tehtäviesi tasalla.

terveisin Kaija

P.S. Olen laittanut kirjeen myös Tiilikaiselle ja kirjaamoon."

oooooooooooooooooooo

Tähän Charly Salonius-Pasternak  vastasi syyttämällä uhria niin kuin nykyisin on tapana:

” Hei,

Kiitos palautteesta.

Ikävä myöntää mutta onnistuit provosoimaan minut, joka lienee ollut tarkoitus. Luin kirjeen ja petyin että et ollut uskaltanut sisällyttää koko twiittiäsi jossa haastattelu linkki oli. Tämäkin lienee tarkoitus, muutenhan tarina ei olisi ollut yhtä vahva.

Yt,
Charly”

Johon minä vastasin:

”Hei!

Oma syysi. Linkki oli täysin asiallinen.  Helmut Schmidt on yksi arvostetuimmista liittokanslereista kautta aikojen. Muistaakseni Bertrand    Russel on sanonut, että silloin eletään todella vaarallisia aikoja, kun sotaa koskaan kokemattomat poikaset alkavat lietsoa sotaa. Kirjeeni syntyi täysin spontaanisti, eikä kysymys suinkaan ollut siitä, ettenkö olisi uskaltanut laittaa mukaan myös vaikka kaikkia twiittejäni, jos asia olisi sitä vaatinut. Tässä nyt vain tuli osoitetuksi se, mikä vaaditaan osoittamaan ala-arvoinen käytöksesi virkamiehenä. Minä en pelkää mitään. En sinua. En myöskään venäläisiä.

Terveisin Kaija Olin-Arvola”

ooooooooooooooooooooo

Sitten seuraa varsin outo vastaus:

” Hei,

Linkki oli tietenkin asiallinen mutta jos olisit halunnut laittaa vain linkin, olisit niin tehnyt. Nyt halusit ja onnistuit provosoinnissa, vaikka se sattuikin unohtumaan kirjeestä, taito jonka blogin perusteella hallitset hyvin.

Olisi kiinnostava ymmärtää miten itsenäisen maan oikeuksien (itsemääräämisoikeus) käyttö on sodanlietsontaa? Voisitko sinä selittää omilla sanoilla? Onko se sodan lietsontaa jos päättäväisesti ei halua alistua Kremlin miehille tai perää oman maan puolustuskyvyn vahvistamista eikä hyväksy ajatusta että Kremlin saa sanella mitä täällä tehdään? On vain yksi taho Euroopassa joka todistetusti haluaa sotaa: Putin & Co.

Olisi mahtavaa jos Putin olisi valinnut toisen tien, silloin ei muun Euroopan tarvitsisi käyttää rahoja puolustukseen vaan kouluihin jne. Näin ei kuitenkaan ole, ja päätös on yksinomaan Putinin.

Charly

PS, yksikään UPIn tutkijoista ei ole virkamiehiä, poliittisten päätösten kritisoiminen olisi aika vaikeata jos olisimme, puhumattakaan akateemisen vapauden toteutuminen.”

oooooooooooooooooooo

Mihin minun oli vielä pakko vastata:

”Hei!

Ilmeisesti olet vielä selvännäkijäkin. Joka tapauksessa myös tutkijana, jonka palkan minä maksan, voisi odottaa hieman parempia käytöstapoja.

Eihän Venäjä Suomea ole mitenkään uhannut. Ei sen paremmin Putin. Minusta tuollainen vainoharhainen suhtautuminen unohtaa kokonaan poliittiset realiteetit ja Suomen geopoliittisen aseman. Venäjä olisi Suomelle suuri mahdollisuus, jos se osattaisiin käyttää hyväksi. USA sotaa Venäjän kanssa haluaa (fuck Nuland) ja Naton jäsenenä Suomi joutuisi taistelutantereeksi. Sitäkö sinäkin haluat? Tulta ja tuhkaa?

Suomen etu on rauha, rauha ja rauha. Pasifistina minä en muuta hyväksy ja ainakin vielä minulla on tähän perustuslaillinen oikeus.

Jos sodat olisi sotimalla lopetettu, niitä ei olisi ollut tuhansiin vuosiin. Mutta milläs kuolemankauppiaat sitten rikastuisivat?

Yhteistyöllä eteenpäin.

Kaija

P.S. Mihin sinä unohdat Ukrainan natsit ja muut joukkiot, joiden ainoa tavoite on ryövätä kansallisia omaisuuksia omiin veroparatiiseihinsa ja jättää ihmiset keskelle kurjuutta ja köyhyyttä? Voit vastata omin sanoin.

Kaija”

Toistaiseksi en ole saanut vastausta Teija Tiilikaiselta, mutta jos/tai kun hän vastaa, palaan asiaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Seppo Hildén

"Eihän Venäjä Suomea ole mitenkään uhannut. Ei sen paremmin Putin. Minusta tuollainen vainoharhainen suhtautuminen unohtaa kokonaan poliittiset realiteetit ja Suomen geopoliittisen aseman"

Minusta sen sijaan tällaisen kommentin kirjoittaminen ikiaikaisesta maahamme hyökkäjästä (tähän mennessä yli 20 kertaa historian eri aikoina) kertoo enemmänkin blogistin historiantuntemattommudesta ja äärettömästä sinisilmäisyydestä. Sekä tietysti vahvasta aatteen palosta. Kukin voi tykönään arvailla, että kapitalismiin vai kommunismiinko.

Heh, Suomen geopoliittinen asema ja Venäjä ei uhka, anna mun kaikki kuulla...

Kaija Olin-Arvola

Vainoharha on vaikeasti parannettavissa oleva sairaus, koska potilaalla ei ole sairauden tunnetta. Mutta minkäs teet.

Suomella ei ole varaa edes teiden kunnossapitoon, mutta sotaan olisi mieli. Ei mitään järkeä.

Itä-rajan tuolla puolen on 146 000 000 ihmistä ja kansallisuuksia vaikka kuinka paljon. Tämä on realiteetti.

Kaija Olin-Arvola

Seppo Hilden voi tästä linkistä lukea vanhan sotaveteraanin tilannearvion, johon on helppo yhtyä:

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Pitää muistaa että myös"toveri"muistaa kollaan,raatteentien ja monet muut kusiset paikat,kynnys tulla tännepäin on melko korkea edelleen,me ei kuolla kuin koirat,siin mennee muutama muu ensin,,,,!

Kaija Olin-Arvola

Juuri niin. Pane sinäkin vaan kypärä päähäsi ja lähde meneen. Kyllä maailmassa sotia riittää. Et kai pelkää. Niistä kuulemma maksetaankin oikein hyvin. Tai tapa ittes. Amerikassa 22 sotaveteraania päivässä tappaa itsensä. Jää sellaiset arvet.

Käyttäjän FArra kuva
Fredrik Arra

"Joka tapauksessa myös tutkijana, jonka palkan minä maksan, voisi odottaa hieman parempia käytöstapoja."

Sinähän se vasta vitsikäs olet. Et ole koskaan elättänyt itseäsi kuin almuilla ja vaadit muka palkanmaksajana käytöstapoja. Ruoka suussa on hyvä puhua.

Kaija Olin-Arvola

Minä olen elättänyt itseni rehellisellä työllä 13-vuotiaasta lähtien ja olen ikäni kaiken maksanut veroja, joiden vastikkeeksi ei kohta saa yhtään mitään, kun rahat menevät eliitin ylläpitämiseen ja taivaan tuuliin.

Käyttäjän minavaan kuva
jouko viitala

Minusta kyllä Suomessa ei kukaan voi perustellisesti sanoa, ettei mitään vastineeksi saa. Kyllä saa, vaikkei varmaankaan niin paljon kuin itse kukin haluaisi.
Taitaa tosin olla niinkin, että tämä "eliitti" kyllä maksaa enemmän kuin saa yhteiskunnalta.
Sen myönnän, että taivaan tuuliinkin rahaa menee. Mutta kumminkin!
Yksi esimerkki aivan reaalitodellisuudesta. Tuttuni lapsi sairastui maailmalla ja joutui tutkimuksiin. Suomessa tuon tutkimuksen hinta olisi ollut n 300 euroa, tuolla suuressa maailmassa samat maksoivat 10 000 euroa.

Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #12

Olen iloinen sen lapsen puolesta.

Minä puhuin omasta kokemuksestani, jonka luultavasti parhaiten tunnen. Meillä on kova verotus, mutta sen lisäksi on tullut koko ajan uusia palvelumaksuja, jotka nekin nousevat kaiken aikaa.

Huonompaan suuntaan kuljetaan vauhdilla, uusilla veronkorotuksilla ja leikkauksilla uhkaillaan. Suomessa köyhyysrajan alapuolella elävien ihmisten joukko kyllä kasvaa, mutta muuta kasvua ei sitten olekaan.

Teitä ei ole varaa kunnostaa, mutta sotaharjoituksissa poltetaan rahaa taivaan tuuliin.

Petteri Hiienkoski

Kansainvälisen politiikan tutkijoiden kannattaisi punnita asioita kriittisesti eri näkökulmista. Myös Kremlin näkökulmasta. Jo ihan akateemisistakin syistä. Ei se tarkoita, että hyväksyttäisiin Venäjän toimet, jotka loukkaavat naapurivaltion itsemääräämisoikeutta ja alueellista koskemattomuutta.

Kaija Olin-Arvola

Olen samaa mieltä. Ja lopultakin on kai niin, että jokainen maa viimekädessä päättää itse omista asioistaan. Jokainen maa ja sen kansalaiset kantavat kaiken vastuun. Sovittelijan rooli sopii Suomelle, jos se on puolueeton. Mutta yhtä vaikeaa on kuvitella, että Niinistö menisi sanelemaan Moskovaan kuin, että Putin tulisi Helsinkiin käskyttämään suomalaisia. Sodat ovat talouden ja huonon politiikan jatkoa, eikä yksi kivi tee jauhoja.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Suomen turvallisuuspoliitiikkaa tuleekin arvioida myös Venäjän näkökulmasta. Niinkuin Salonius-Pasternak tekeekin.
Siis mihin Venäjä sotilaallisesti pahimmillaan pystyy jos katsoo sellaisen toimenpiteen hyötyjen olevan haittoja suurempia. Kuka oikeasti kuvittelee etteikö kassakaapista löytyisi muitakin suunnitelmia kuin nyt tuo Krimillä toteutettu.

Meidän taas tulee arvioida puolustuskykymme sen mukaan että se riittää myös tuon edellä kuvatun uhan torjumiseen kaikissa olosuhteissa. Tai ainakin siihen että seuraukset Venäjälle ja sen kansalle ovat vähintään yhtä ikävät tai ikävämmät kuin meille.

Kaija Olin-Arvola

Tomi Ketola, vainoharhaista höpinää menneeltä vuosituhannelta. Rauhan pitää olla päämäärä, ei sodan.

Matti Villikari

Kaija, heitän täysin teoreettisen väitteen.

Työväenliikkeen voima on joukkovoimassa. Ammattiyhdistysliike on perustettu mm. sitä varten että yksittäinen, heikko työntekijä saa toverilta tukea kun neuvotellaan vahvan työnantajan kanssa. Liittoutumiseen oli aikanaan vahvat perusteet.

Tänä päivänä pidetään lähes itsestään selvyytenä ammatillista järjestäytymistä. Se ei enää tarkoita että työnantaja olisi vihollinen. Myöskään työnantaja ei pidä järjestäytynyttä työntekijäänsä "uhkana" eikä liittoutumisesta seuraa ”vastatoimia”.

VÄITTEENI:

****
Suomen liittoutuminen puolustusliittoon antaa meille samanlaista joukkovoimaa kuin ammattiyhdistys antaa köyhälle duunarille. Kummassakaan tapauksessa ei ole tavoitteena vastapuolen hävittäminen vaan riittävän painoarvon hankkiminen.

****

Olisi aika omituista jos työpaikoilla toverit varottaisivat työnantajan ”toimenpiteillä” niitä tovereita, joilla olisi aikomus liittyä ammattiliittoon. Tietenkin tovereiden varoitukset olisivat paikallaan siinä tapauksessa, että työnantaja on väkivaltainen ja vainoharhainen.

Kaija Olin-Arvola

Eivät nuo esimerkit ole analogiset.

Ay-liikkeen toimin pyritään puolustamaan työtätekevien etuja pääomaa vastaan. Näiden kahden välillä vallitsee pysyvä antagonistinen ristiriita. Pk-yrittäjien edut työtätekevien kanssa nykyisessä globaalitaloudessa ovat yhteneväiset suuria jättimonopoleja vastaan.

Sodassa on aina kyse tappamisesta ja tuhoamisesta. Sotaa ei vastusteta sotimalla, vaan rauhantyöllä. Sodat estetään ystävällisillä suhteilla ja yhteistyöllä, pitämällä hyviä suhteita naapuriin. Ei soittamalla turparumpua ja provosoimalla jatkuvasti.

Jos sodanlietsojat eivät ihmisistä välitä tai pitävät heitä vain tykinruokana, niin ajattelisivat edes luontoa ja ympäristöä, miten paljon korvaamattomia arvoja sodat tuhoavat.

Rahat, jotka pannaan sotavarusteluun kannattaisi laittaa köyhyyden poistamiseen, mutta millä kuolemankauppiaat sitten rikastuisivat, koska sodan kylkiäisenä kulkee myös huume- ja ihmiskauppa.

#15

"Sodat estetään ystävällisillä suhteilla ja yhteistyöllä, pitämällä hyviä suhteita naapuriin. Ei soittamalla turparumpua ja provosoimalla jatkuvasti."

Tässä olet täysin oikeassa, sota syntyy vain kun ryhdytään vastustamaan hyökkääjää. Jos kaikki vain puolustavat, sotaa ei synny, tarvitaan aina hyökkääjä.

Ajatuksesi on siis, ettei hyökkääjää saa vastustaa, pitää säilyttää ystävälliset suhteet. Hyväksytkö väkivallan käytön jos joku soittaa ”turparumpua”? Jos Yhdysvallat hyökkäisi Venäjälle, venäläisten pitäisi mennä puhumaan heille rauhasta: ”Rauha on ihmiskunnan ainoa vaihtoehto. Rauha maailmaan. Sodittu on jo ihan tarpeeksi. Kaikille riittää hyvää ja kaunista, kun ihmiset tyytyvät kohtuuteen. Sotaa ei vastusteta sotimalla, vaan rauhantyöllä.” Minkälaista olisi se ”rauhantyö” millä Lähi-itään saataisiin rauha?

Sinun vastauksesi on epälooginen. "Ay-liikkeen toimin pyritään puolustamaan työtätekevien etuja pääomaa vastaan". Pääoma on kuollutta materiaalia, joka ei tee yksin mitään. Ihmiset tekevät. Samoin myöskään aseet eivät tee mitään ellei niitä käytä ihminen. Kysymys on heikompien ihmisten voimien yhdistämisestä vahvempien sortoa vastaan. "Näiden kahden välillä vallitsee pysyvä antagonistinen ristiriita" niin kauan kuin ihmisluontoon kuuluu vallanhimo.

Kaija Olin-Arvola

Sota on aina talouden ja huonon ulkopolitiikan jatkoa.

Pääomaa edustaa ihminen.

Sodat ovat täyttä hulluutta ja ne syntyvät ahneuden seurauksena.

Pasifistina minä edelleen uskon ihmisen kykyyn muuttua. Jos sodat olisivat sotimalla loppuneet niitä ei olisi ollut enää tuhansiin vuosiin.

Ei pidä kuitenkaan yksinkertaistaa asioita, vaikka valtamedia ja hegemonia ihmisten tyhmistämisellä ja raaistamisella nykyisin luovatkin otollista maaperää täysin turhille ja tuhoisille sodille.

Matti Villikari

"Pasifistina minä edelleen uskon ihmisen kykyyn muuttua"

Ihmiskunnan tunnetun historian aikana vallanhimossa ei juurikaan ole tapahtunut muutosta. Elämme valitettavasti vallanhimoisten ja väkivaltaisten ihmisten parissa, se vain on realiteetti, valitettavasti. Näitä ahneita ja vallanhimoisia henkilöitä on yhtä hyvin valtioiden kuin kansainvälisten suuryritystenkin johdossa

Teoriassa olet oikeassa. Jos varas saisi kaiken omaisuuden ja vallan, hän ei enää voisi varastaa, koska kukaan muu ei omistaisi mitään. Ihmiskunta olisi kuin muurahaispesä, jossa valta on vain kuningattarella.

Kiistaa syntyy kuitenkin heti kun hallitsija kuolee.

Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #19

Ilman toivoa ei ole elämää. Kun luonnon ja ympäristön asettamat ehdot vain tiukkenevat, muutos tulee väistämättä. Joko kriisin kautta tai sitten niin, että ihmiset viisastuvat. Minä toivon jälkimmäistä.

Pahin dystopia on se, että jäljelle ei jää mitään. Tai yksi kukka, jonka kauneutta ei ole ihastelemassa ketään.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kaija, kun sinä koko ajan pelaat sillä natsikortilla ("Godwinin laki"), niin missä määrin olet tutustunut siihen fasimin ja natsismin ihailuun, joka esiintyy Venäjällä aivan liian laajasti?

Fasism v Rossii (фашизм в россии):

Natsism v Rossii (нацизм в россии):

Oletko edes tietoinen siitä tai huolestunut?

Kaija Olin-Arvola

Mikä syy sinulla Ilmari-kulta on vähätellä minun tietämystäni? Minä olen varsin hyvin perillä asioista.

Nythän on vain niin, että natsit ovat tämän ajan uhka. Jos tiedät jossain niitä kommunisteja olevan, niin kerro minullekin.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

En vähätellyt yhtään, kuten huomasit; kysyin: oletko tietoinen? Kysymys johtui siitä, että tähän asti blogeissasi on puhuttu ainoastaan ukrainalaisista natseista. Hyvä kun puhe kääntyi, kysymykseni seurauksena, myös venäläisiin sellaisiin....

Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #23
Kaija Olin-Arvola

Tässä blogissa kerrotaan kuka ja miten miehittää koko Euroopan. Suosittelen!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset