Kaija Olin-Arvola Olipa pikkuinen oravanpoika kotona Kuuselassa.

Suomalainen hikipaja Uudessakaupungissa

  • Työnorjat sorron yöstä nouskaa...
    Työnorjat sorron yöstä nouskaa...

Keneltäkään ei ole varmasti jäänyt huomaamatta, miten Yle ja muu valtamedia kertoo tämän tästä, miten hyvin pyyhkii Uudenkaupungin autotehtaalla. Väkeä rekrytoidaan kaiken aikaa, jopa bussikiertueilla ympäri Suomen. Luulisi siellä jo kohta varmaan olevan töissä lähes puoli Suomea.

Mutta ei. Syynä on tehdas itse, jossa ovet käyvät kuin kirkossa, koska väkeä tulee ja menee, sillä työolot tehtaassa ovat ala-arvoiset.

Tai jos tarkkoja ollaan, niin tehtaaseen vain harva edes töihin pääsee. Palkkauksesta huolehtii varamiespalvelu. Se ottaa tehtaalla työskennelleen mukaan valmiit insinöörit ja muutkin ammattimiehet töihin 9-11 euron tuntipalkalla.

Työ on nelivuorotyötä ja työolot kuin pahimmassa hikipajassa jossain Kauko-Idässä tai Afrikassa.

Ruokatunti on 18 minuuttia ja siinä ajassa on sekä mentävä että tultava ruokalasta ja välissä ehtiä vielä mättää ruokakin naamaan. Vessaan ei pääse lainkaan ja haalarit on jonotettava omalla ajalla.

Työturvallisuudesta ei huolehdi kukaan. Autonosat tippuvat päähän ja sormet on ruvella.

Luottamusmiehiä ei ole tai heitä ei pääse tapaamaan.

Työilmapiiri on kauhea. Tiimityöskentelyksi nimetty työtyyli on kuin kapo-järjestelmä keskitysleirillä. Työntekijät kyttäävät toinen toisiaan ja ovat velvoitettuja raportoimaan kaikesta ylemmille tahoille.

Vapaita asuntoja on, mutta työntekijöiden palkoilla ei kykene kunnon kotia hankkimaan.

Sen sijaan joku rahastaa vielä konttikämpillä, joihin hädin tuskin mahtuu sisälle makaamaan.

Olen keskustellut asiasta nuoren tehtaalla neljä kuukautta jaksaneen miehen sekä mielisairaalan kautta tehtaalta pois päässeen henkilön kanssa.

 

Suomalainen edunvalvonta

Kun olin kyllin asiasta kuullut, soitin Teollisuusliittoon, jossa edunvalvoja sanoi, että ei ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan. Hänen tiedossaan ei ole mitään ongelmia Uudenkaupungin autotehtaalla.

Sen jälkeen otin yhteyttä Vasemmistoliiton ay-taustaiseen kansanedustajaan Jari Myllykoskeen ja kerroin hänelle asioista. Hän lupasi ottaa yhteyttä pääluottamusmieheen ja pyysi minulta yhteyshenkilön, jotta voisi hoitaa asiaa ilman välikäsiä.

Minä ilmoitin eräälle nuorelle miehelle Jari Myllykosken yhteystiedot js pyysin häntä soittamaan .

Pyysin itse Myllykoskea pitämään minut asian etenemisessä ajan tasalla.

Oli kulunut ehkä kuukausi ja kun mitään ei kuulunut, otin jälleen yhteyttä Teollisuusliiton edunvalvontaan. Tällä kertaa vastasi mies, joka ei hänkään sanonut nimeään. Varsin merkillistä on että nettisivuilla ei nykyisin juurikaan esiinny ihmisten nimiä. Ilmeisesti kaikki asiat halutaan hoitaa anonyymisti, mikä sekin kertoo nykyajasta tai paremminkin sen puutteesta varsin paljon.

Esittelin itseni ja sanoin olevani sekä toimittaja, blogisti että kansalaisaktivisti. Liiton edunvalvojakaan ei ollut kuullut mitään autotehtaalta, mutta sanoi, että minä varmasti toimittajana ymmärrän, ettei kaikesta pidä kirjoittaa.

Teollisuusliittoon ottamieni yhteydenottojen välillä olin yrittänyt useammankin kerran ottaa yhteyttä kansanedusta Jari Myllykoskeen. Vain yhden vastauksen sähköpostiini sain ja siinä luki: ”Moi hänen paikkansa tuskin on autotehtaalla.” Olin nimittäin kertonut kansanedustaja Myllykoskelle, että pojanpoikani valmistuu autoalalle ja voisi harkita töihin menoa autotehtaalle.

Tämän jälkeen viestini eivät enää tavoittaneet kansanedustaja Myllykoskea. Ilmeisesti hän oli laittanut myös eston tekstiviesteilleni, kun nekään eivät menneet perille. Puhelimeen hän ei vastannut.

Olen nyt varmaan yli kaksi kuukautta yrittänyt ottaa selvää asiasta tuloksetta.

Eipä voi mitään muuta kuin kysyä, että mitä tekevät Teollisuusliiton edunvalvojat? Mitä tekee Vasemmistoliiton ay-taustainen kansanedustaja Jari Myllykoski muuta, kuin pakoilee kansalaisaktivisteja?

Tällaisellako tasolla on työtätekevien ihmisten edunvalvonta Suomessa vuonna 2018?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (75 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Työ on nelivuorotyötä ja työolot kuin pahimmassa hikipajassa jossain Kauko-Idässä tai Afrikassa."
"Autonosat tippuvat päähän ja sormet on ruvella."
" Tiimityöskentelyksi nimetty työtyyli on kuin kapo-järjestelmä keskitysleirillä."

Harvoin jos koskaan näkee näin harhaista tekstiä.
Osaatko itse arvioida, miksi kansanedustaja tai liiton edunvalvoja on lakannut keskustelemasta?

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Sinua ei yhtään ihmetytä se, että kansanedustaja on sitä mieltä, ettei autotehtaaseen kannara mennä töihin.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

On siellä kuulema jtn. ei niin kivaa mutta tuo ainun sepitys menee jo yli!

Komppaan siis Salosta

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Oletteko itse olleet siellä työssä?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Joskus aikoja sitten Saabilla. Sen sijaan tunnen useampia jotka siellä ovat nyt työssä.
Mites itse?

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Olen jo eläkkeellä. Aloitin palkkatyön 13-vuotiaana ja olen työskennellyt yli 30 ammatissa. Myös yrittäjänä.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #6

Autotehtaalla? Sehän oli sinun kysymyksesi johon vastasin.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #6

En ymmärtänyt kysymystsi, mites itse?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #8

Oletko ollut Ugin autotehtaalla töissä?

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #10

Ei minun tarvitse paskaa syödä tietääkseni, että se on paskaa.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Kai te itse suotte mitä tahansa niille, jotka kustantavat omalla työllään establishmentin elämän. Mitä työtä te itse teette? Saatteko palkkanne verovaroista? Jos, niin olette jäävejä sanomaan yhtään mitään.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Olipa teksti! Eikä tekstissä mitään asiasta vakuuttamiseksi!

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Ettäkö ihmisten omat kokemukset eivät kelpaa todisteeksi. Johan on.

Pekka Pylkkönen

Mikä mahtaa olla tavoitteena tälläisellä huhupuheisiin viittaavalla mustamaalaamisella?

Yleensä jos liitostakaan ei kuulu nurinaa jostakin työmaaasta niin sitä voi pitää varsin kelvollisena.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Miksi ihmiset eivät enää liity liittoihin? Mitä niillä on virkaa. Täysin opportunistisia oma etu paras etu -systeemejä. Ei mitään apua työläisille. Ovat päästäneet työmarkkinat täysin hunningolle. Omia palkkojaan vain nostelevat ja keinottelevat.

Kun Erfurtissa Zalandon varastolla oli niin kova työtahti, että joka päivä ihmisiä vietiin ambulanssilla sairaalaan, niin siellä sentään ay-liike puuttui asiaan.

Mitä virkaa on ay-liikkeellä, joka ei aja työläisten asiaa, vaan vahtii omia etujaan valittavat ja marjastavat herrojen kanssa. Se näkyy pojille hyvin sopivan.

Pekka Pylkkönen

Mistä tämä tarve bullshitille juontuu? Katso huviksesi kuinka toteutuneet työajat, palkat, työssä sattuneet tapaturmaiset kuolemat tai vaikka työeläkkeet ovat kehittyneet viimeisinä vuosikymmeninä. Koskaan ei ole ollut niin ihanaa olla töissä kuin nykyisin. Tule ja kokeile!

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Olin-Arvolalla on kritiikkiin vankka perustelu: "Olen keskustellut asiasta nuoren tehtaalla neljä kuukautta jaksaneen miehen sekä mielisairaalan kautta tehtaalta pois päässeen henkilön kanssa".

Blogikirjoituksen tarkoitus on tietenkin osoittaa, ettei ammattiliitto pysty enää ajamaan työläisten etuja. On se törkeää, että tehtaalla työskentely johtaa jopa mielenterveyden järkkymiseen ja voi aiheuttaa sormiin rupia! Tuo vessakielto on törkeyden huippu. Työnantajan pitäisi ainakin vaipat kustantaa.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Julmaa puhetta. Olen kuullut muiltakin, mutta, mutta en kai minä tähän kaikkea rupea kirjoittamaan. Mieheni pyysi käydä tehtaalla pojanpoikamme kanssa, joka valnistuu autoalalle. Häntä ei päästetty tehtaalle.

Onko sinun mielestäsi sivistynyttä ja ihmisarvoa kunnioittavaa vaippoihin työssä laskea.

Et viitsisi. Käsituksesi on barbaarinen, raaka ja sivistymätön.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Itsehän kirjoitit että "Vessaan ei pääse lainkaan ja haalarit on jonotettava omalla ajalla." Ei ole kovin sivistynyttä kirjoittaa noin ellet ole asiasta täysin varma, oletko?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #38

KAIJA OLIN-ARVOLA vaikenee ts. valehtelee

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #72

Turha provota. Hanki itsellesi elämä.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #78

Tämäkö oli vastauksesi "vessakielto" asiaan? Sinähän tässä provoat, koko blogikirjoituksesi oli juuri sitä. Mitä mahdat tarkoittaa väittämällä ettei minullla ole elämää?

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Ei europpalaiset aasialaisten kanssa tekemisessä pärjää.
Aasialaiset ovat jo vaatettaneet koko Europan kansat ja onko nyt vuorossa autot.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Kaikki. Minä ennustin jo kolmevuosikymmentä stten, että Suomesta tulee vielä keitysmaa, kun pääomaa siirretään sinne, missä halvimmalla saa. Pääomalla ei ole isänmaata.

Suomesta viedään kansallisomaisuus pilkkahinnallla, raiskataan metsät kiinalaisten vessapapseriksi ja lopulta tänne dumpataan vain jätteet.

Onko hyvä? Minusta ei, sillä niin paljon minä isänmaatani arvostan ja sen kansalaisia rakastan.

Nykyistä jo vuosikymmeniä kestänyttä kehitystä ei selitä mikään muu kuin päättäjien korruptio ja ohjeiden ottaminen globaaeilta markkinavoimilta. Suomi on myyty. Sitä ei enää ole.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Silloin kuin vaatteet tehtiin Suomessa niin joka kodissa oli ompelukone.
Nyt mekin heitämme pilkkahinnalla ostettuja vaatteita pois.
Jos vessapaperista ja muusta saisi enemmän hintaa heittäisimme vielä enemmän tavaroita roskiin.
Tunnustan minulla kotona useammat Suomessa tehdyt jalkineet.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Kyllä työläiset pääsevät autotehtaalla vessaan, miksi kerroit ettei pääse?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Se nyt vaan on niin, että kaikki eivät pärjää modernissa autoteollisuudessa!

Terv. 28 vuotta kuorma-autojen kanssa touhunnut.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Onnea sinulle. Mitä liet touhunnut?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Kannattaa nähdä vaivaa suomalaisen menestyvän vientiteollisuuden sabotoimiseksi.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Pitääkö se kiskoa työläisten selkänahasta. Lienetkö koskaan kuullut sanaa ihmisarvo ja tiedätkö, mitä se tarkoittaa. Suosittelen YK:n Ihmisoikeusjulistukseen tutustumista.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Kuten Karl Marx totesi jo 150 vuotta sitten:
"Tilanne kärjistyy,
Työväen asema kurjistuu"

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #36

Marx sanoi myös, että tehtävä ei ole maailman selittäminen, vaan sen muuttaminen.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Miten Valmet-Automotive rikkoo YK:n ihmisoikeusjulistusta? Sinulla tuntuu siitä olevan tarkat tiedot.

Minusta tuo kertomasi vessakielto alkaa olla aika lähellä ihmisoikeuksia.

Onko todella niin ettei työvuoron aikana ihmiset pääse vessaan ja tämä on työnantajan määräys?

Pekka Pylkkönen

Ei se ainakaan vielä menestynyt sinänsä ole, aiempien vuosien tappiot ovat sen verran raskaat. Mutta nyt on sentään onnistuttu lopettamaan tappiokierre. Eivätköhän ne palkatkin siellä nouse jos tulosta tulee.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Tässä on tovereille lisäinfoa.
Linkki niin kuin aina sanotaan. Pitää olla linkki. No vassokuu.

https://www.nykysuomi.com/2018/02/15/tyontekija-ke...

Pekka Pylkkönen

Vaihetyöstä pääsee eroon opiskelemalla. Muuten tuo teksti vaikutti siltä kuin vasemmistolainen latenlitkijä olisi erehtynyt osallistumaan työelämään. Kaikki tietävät että latenlitkijän homma on itkeä kuin kaksivuotias kun ei saa katsoa telkkaria.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Minä aloitin työt 13-vuotuaana, kun isä kuoli. Olen tienannut kapean leipäni yli 30 ammatissa: jäätelömyyjästä rahastajaan, lammaspaimenesta latojaan, kanapiiasta kaupanmyyjään, toimittajasta hatuntekijään, tiedotussihteeristä nuorisotyöntekijään, vararehtorista kanslistiin ja siivoojaan. Olen runoilija-kiroilija ja auttanut isäänikin jo lpsena rakennustyömaalla.

Olen asunut Neuvostoliitossa ja DDR:ssä yhteensä lähes kuusi vuotta.

Tiedän siis työelämästä melko paljon ja olen kirjoittanut oppikirjan ay-toiminnasta.

Tulkaa perässä.

Kohta täytän 70 vuotta ja voin kertoa, että en tykkää lattesta, mutta espressosta kyllä.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Omituista, ettei Nykysuomen jutussa ole toimittajan koko nimeä, "Jko" lienee nimimerkki. Kuten kirjoitit, "asiat halutaan hoitaa anonyymisti, mikä sekin kertoo nykyajasta tai paremminkin sen puutteesta varsin paljon.."

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Työntekijät pelkäävät. Edunvalvojat haluavat pestä kasvonsa.

Käyttäjän KariArvola kuva
Kari Arvola

Kysymys on siitä, pitävätkö tehtaalla työskennelleiden esittämät faktat paikkansa. Tietoa työntekijöiden vaihtuvuudesta ei ole saatavilla. Majoitusparakkikylä eli nukkumakopit on tosiasia. Niin myös palkkataso. Olen itse ollut yhteydessä tehtaalle.

Fakta on myös se, että työntekijöistä vain osa on autotehtaan palkkalistalla.
Minäkin odotan kiinnostuksella, mitä luottamusmiehet ja ammattiliiton edustajat sanovat.
Heillä olisi ollut ja on edelleen mahdollisuus kumota jutussa esitetyt tiedot - jos kantti kestää.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Autotehdas Suomessa kilpailee muiden autovalmistajien kanssa Euroopassa samassa sarjassa. Kustannuksia karsitaan jatkuvasti ja uusia säästökohteita etsitään suurennuslasin kanssa, niin että tuotanto saadaan pysymään kaiilla mittareilla kilpailukykyisenä. Laadusta, nopeudesta ja tuottavuudesta ei kuitenkaan voida tinkiä.

Kohoavat kustannukset eivät ole jatkossakaan vaihtoehto. Näin tuumi varmasti se, joka toiminnan jatkuvuudesta Suomessa päättää.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Saksalaisen autonkasaajan pelkkä tuotantopalkkio on väh. 2x suomalaisen kuukausipalkka,Porschella viimeksi taisi olla 9111 euroa.Normaaliansio taitaa ylittää niukasti 50000e/vuosi.Lisänä on mahdollisuus ostaa auto henkilökunta-alennuksella (myös eläkkeellä).Jahreswagen löytyy saksalaisesta wikipediasta.En tiedä autoteollisuuden tilannetta, mutta Saksassa työnantajat ovat ottaneet 60 vuotta sitten vallalla olleen käytännön.He rakentavat asuintaloja työntekijöilleen.
Suomessa sen tekevät asuntojobbarit minimaalisilla investoinneilla ja maksimaalisella vuokralla.
Kaksi vuotta sitten Meyer Werftin kaksi Papenburgin telakalla työskennellyttä romanialaista menehtyi asuntonsa tulipalossa.Talo oli aivan normaali saksalainen omakotitalo tosin ylikansoitettu.Tämän jälkeen Niedersachsenin osavaltio järkkäsi lain yhteistyössä ay-väen ja telakan kanssa alihankintafirmojen työntekijöiden asumisen minimiehdoista.
Suomalaisten alihankkijoiden työntekijät.Älkää edes unta nähkö.

Pekka Pylkkönen

Siinä tapauksessa jonkun muun pitää tienata aika rutosti vähemmän sillä Saksassa työvoimakustannukset ovat keskimäärin Suomea pienemmät.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #54

Maailma on ihmeellinen,Voisiko olla niin,että se voisi olla vaikkapa lääkärikunta.
Miten muuten on selitettävissä,että "pienipalkkaiset" saksalaiset saavat täysin potilasmaksuttoman terveydenhuollon psykoterapia mukaanlukien.

Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #56

Tuon mukaan yleislääkäri tienaa 180.000€ ja radiologi 300.000€. Siinä kyllä kalpenee suomalainen kollega. Oliko muita ideoita?

https://www.germanjobs.com/2016/09/26/salaries-for...

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #57

Mitä nyt pari pientä.

-Eurostatin mukaan Saksa maksaa euron verran enemmän (2017).
-Taitavat nuo summat linkissäsi olla niitä, mitä saksalainen praktiikkalääkäri saa sairaskassoilta toimenpiteitten mukaan ilman kuluja
www.praktischarzt.de/arzt/gehalt-arzt/

Tommi Teräs

Arvoisa Kaija Olin-Arvola,

Uskon, että tarkoitat hyvää ja huolehdit työläisten tulevaisuudesta.
Tämän kirjoituksen perustuksina tuntuu olevan kahden kolmen väitetyn henkilön mielipide ja mutu. Myös kirjoituksesta käy ilmi, että kirjoittajalla on punaiset lasit nokalla, kun aina vaan revitään työntekijöiden selkänahasta.

Ei siis mitenkään vakuuttava otanta, varsinkin kun eivät ole enää töissä siellä.

Teollisuusliitolla on (vähän liiankin paljon) valtaa ja puuttuu kyllä herkästikin jos joku asia on pielessä.

Veljeni on autotehtaalla töissä ja voin kertoa faktana, että joillekin se työ ei ole mieleinen mutta osa jopa tykkää siitä.

Facebookista kopioituja kommentteja (osa on töissä autotehtaalla vieläkin):
"Voi jukolauta, toi blogikirjoitus kannattaa lukea kokonaan. Toimittajan otanta jostain syystä kaksi työelämässä pärjäämätöntä ihmistä ja faktantarkistuksessa esiintullut tieto ei kelpaa, koska ei ollut mieluisaa. Ja tällaiset saa palstatilaa"

"Niin, mietin ihan samaa. Asun täällä ihan kuumimmassa ytimessä, tottahan se on ettei tuollainen liukuhihnapaja oikein voi olla mikään Eldorado. Mut mitään varsinaisia rikkeitä en kyllä ole työnantajan puolelta kuullut.
Kyllä tää blogipieru menee just sinne kaatopaikalle."

"Työnantaja maksaa vieläpä noin euron verran enemmän tunnille kuin moni muu teollisuuden tessiä noudattava pulju. Liekö se sitten ajateltu suureksi rikkeeksi?"

"Kokoonpanossa lähtöpalkka on jotain reilu 12€/tunnissa, Rosenlew maksaa vastaavasta työstä 10,50€."

Käyttäjän KariArvola kuva
Kari Arvola

Kilpailukykyyn kuuluvat myös työolot, työn palkitsevuus ja turvallisuus. Eivät asiat vaikenemalla kohennu.
Sivumennen sanoen, myös Meyerin Turun telakalta kuuluu ikäviä sivuääniä.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Kyllä varmaan, jos on erityisen herkistynyt havaitsemaan negatiivisia sivuääniä.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Uudenkaupungin autotehtaan johto on pelko persiissä, että tuotanto siirretään muualle. Siitähän se työntekijöiden piiskaaminen johtuu.

Asuntojobbarit perivät 500€/kk vuokraa muutaman neliön konttikoirankopeista Uudessakaupungissa.

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

"Asuntojobbarit perivät 500€/kk vuokraa muutaman neliön konttikoirankopeista Uudessakaupungissa."

Kysynnän ja tarjonnan laki.
Pitkässä juoksussa on varmasti autotehtaan intresseissä kehittää Uuteenkaupunkiin asuntoja, joihin tehtaan työntekijöiden palkat riittävät?

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Ei niin kovinkaan pitkässä juoksussa ala arvioi tuotannon vähenevän Euroopassa noin kolmanneksella.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Eikä tehtaita pystytetä ja robotteja ohjelmoida yön yli."

Onko Uudenkaupungin tehtaassa kiinni saksalaisten vai suomalaisten rahat? Ketkä ottavat riskin jos Daimlerilla vähennetään tuotantoa?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kiinalaiset omistavat ko. tehtaan osakekannasta ainakin 25% jo nyt. Kiinasta ei raha lopu!

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Niin, ja Teollisuussijoitus eli yhtä kuin Suomen valtio 39%. Ja siltähän ei myöskään rahat lopu - lainaamalla saa lisää.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

1. Ken maasta hyisen hallan
loi pellot viljavat,
ken nosti tehdasvallan
ja linnat korkeat,
ken riemut rikkahille luo,
vaan kyynelmaljan itse juo?
Se joukko köyhälistön,
työn raskaan raatajat.
Se joukko köyhälistön,
työn raskaan raatajat.
2. Ken huomenesta varhain
ain’ iltaan raataa saa,
ken herkut laatii parhain
ja vallat vaatettaa,
ken muille onnen porras on,
vaan itse koito, onneton?
:,: Se joukko köyhälistön,
työn raskaan raatajat. :,:
3. On meidän maassa valta,
jos liitto vahva on.
Vapaaksi sorron alta
joukkomme nouskohon!
Eespäin kuin myrsky rynnätkää,
pois orjamieli jättäkää,
:,: niin voittaa köyhälistö,
työn raskaan raatajat. :,:
Vapaa suomennos.

Lähde: Työväenopiston laulukirja: nuottipainos. 1928. Kustannusosakeyhtiö Otava, Helsinki

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Kun toinen työläinen, sosiaalipummi ja verovaroilla tai toisten työllä rikastuva Herra Iso Herra alkaa saarnata työläisille orjuutta, minä pidän sitä kannibalismina.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

https://www.finder.fi/Autoliikkeit%C3%A4/Valmet+Au...

https://www.hs.fi/talous/art-2000005673120.html

Numerot enteilevät synkkää tulevaisuutta....

Joskus " urakkalaskenta" menee metsään ja siloin ei ole kenelläkään ´kivaa´ työpaikassa...

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Kun kerran maailman rikkaat ovat kaiken luoneet ihan itse pikku kätösin, niin mihin he työläisiä tarvitsevat?

Niinpä.

Ja kuitenkin 1% omistaa lähes kaiken ja se kaikki on köyhiltä varastettua.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"Työ on nelivuorotyötä ja työolot kuin pahimmassa hikipajassa jossain Kauko-Idässä tai Afrikassa.

Ruokatunti on 18 minuuttia ja siinä ajassa on sekä mentävä että tultava ruokalasta ja välissä ehtiä vielä mättää ruokakin naamaan. Vessaan ei pääse lainkaan ja haalarit on jonotettava omalla ajalla.

Työturvallisuudesta ei huolehdi kukaan. Autonosat tippuvat päähän ja sormet on ruvella.

Luottamusmiehiä ei ole tai heitä ei pääse tapaamaan.

Työilmapiiri on kauhea. Tiimityöskentelyksi nimetty työtyyli on kuin kapo-järjestelmä keskitysleirillä. Työntekijät kyttäävät toinen toisiaan ja ovat velvoitettuja raportoimaan kaikesta ylemmille tahoille."

* * *

Onko blogisti valmis todistamaan näistä oikeudessa valaehtoisesti?

Teksti kuulostaa siltä, että rikottaisiin useampaa kuin yhtä Suomen lakia. Onko siis rikosilmoitus jo tehty poliisille? Tai onko edes työsuojeluviranomaisia informoitu asioiden tilasta? Puheenvuoro-kirjoitus Uudessa Suomessa ei sellaiseen riitä.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Minä olen tehnyt jutun. Minulla on oikeus lähdesuojaan.

Ay-liikkeen tehtävä on tutkia laittomuudet.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

"Minä olen tehnyt jutun". Sitä arvelinkin, että olet kirjoittanut jutun "Nykysuomeen". Oman kirjoituksen käyttäminen viitteenä on typerää.

Poliisin tehtävä on tutkia rikoksia, ei AY-liikkeen. Lain mukaan työntekijän irtisanomisaika on palkanmaksun väli. Kerroit että haastattelemasi henkilö oli ollut jopa 4 kuukautta. Miksi?

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #66

Sori nyt vaan. Sulla taitaa olla vaikeuksia luetun ymmärtämisessä. Nykysuomen juttu ei ole minun kirjoittamani.

Blogi on minun.

Koeaika on käsittääkseni 4 kuukautra, mikä oliai kyllä selvinnyt jutusta. Ay-liikkeen tehtävä on ajaa ja puolustaa työntekijöiden asioita ja etuja.

Taidat olla vielä tyhmäkin.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #75

Olen mielestäsi siis sivistymätön ja tyhmä sillä perusteella etten ymmärrä jorinoitasi. Onhan se hyvä perustelu.

Oletko koskaan kuullut, että lehtikirjoitusta kutsutaan yleisesti "jutuksi", blogikirjoitusta harvemmin.

Tiedätkö, että työntekijän ei ole pakko olla koko 4 kk:n koeaikaa.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola Vastaus kommenttiin #84
Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Tässä on juttu autotehtaasta myös.

https://www.nykysuomi.com/2018/02/15/tyontekija-ke...

Ja googlettamalla löytyy lisää tietoa. Pitää vain nähdä vähän vaivaa.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Ruokatunti näyttikin olevan jutun mukaan vain 16 minuuttia. Missä ajassaa ei ehdi edes käsiään pestä ja on syötävä suu täynnä metallipölyä.

Tämän lisäksi haastattelemani henkilö kertoi, että kovassa työtahdissa perässä pysymätöntä uhkaillaan myös väkivallalla.

Tehdas ei antanut Nyky-Suomelle edes lausuntoa.

Minä en ole ollut tehtaassa, mitä minun pitäisi oikeudessa todistaa?

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Palautteeni Teollisuusliiton puheenjohtajalle Riku Aallolle.

Hei!

Toivoisin teiltä selvitystä, mikä on Uudenkaupunkin autotehtaan työntekijöiden todellinen tilanne, kun kansanedustaja Jari Myllykoskikin (vas) sanoo, ettei sinne kannata autoalalle koulutetun nuoren mennä töihin.

Tässä aiheesta kirjoittamani blogi Uuteen Suomeen ja Bloggeriin.

http://kaijaolinarvola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25...

Terveisin
Kaija Olin-Arvola

Odotan vastaustanne.

(Yhteystiedot tässä poistettu, koska minua on uhkailtu.)

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Saman viestin lähetin myös Teollisuusliiton palautteeseen. Siitäkin poistin yhteystietoni, koska minua on uhkailtu.

Risto Pihlajaniemi

Samaa mieltä kirjoittajan kanssa.
Mielestäni nykyinen AY ja kansaltavarastuslaitos ovat kehittyneet rosvoiksi rosvojen joukkoon, tavoitteena ainoastaan oman varallisuuden lisääminen.
Heidän asiallaan sössöttää ohessa koko joukko kääpiöitä.
Toisaalta on yhtä selvää, että orjanjalostus Suomessa jatkuu ja pahenee niin kauan kun meillä on pakkomielikuva vaikuttamisesta blogeja sekä faceen kirjoittamalla.
Muistan ajan, jolloin Suomi oli hyvinvointivaltio, autotehtaan meininki olisi loppunut seinään mm. vahvan AY - liikkeen voimalla.
Suomi on mielestäni kehittynyt varkaitten johtamaksi halpismaaksi, ja minä idiootti kirjoitan apinana kaltaisteni joukossa.

Risto Pihlajaniemi

Kirjoittajan aktiivisuuden kohtaama välipitämättömyys on aito näyttö Suomen kehittymisestä Bangladeshin kilpailijaksi tuotannossa.
EKL:n palkitsema ja kiittämä Lauri I. otti mielestäni aikoinaan tehtäväkseen AY:n alasajon ja omien etujen tavoittelun. Tutustuin häneen 70-luvulla ja koin hänen perusnäkemyksekseen työläisten halveksunnan.
Perässä lähti lykkimään toinen kevytlauri.

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Kiitos Risto Pihlajaniemi. Allekirjoitan kaiken sanomasi, senkin, että apinana minäkin kirjoitan, kun muutakaan ei ole. Jotain vain veri pakottaa tekemään.

Tapasin kerran Erkki Tuomiojan Silmät auki Euroopassa -seminaarissa Sirola-opistolla, jonne olimme järjestäneet kaksipäiväisen tapaamisen niille ihmisille, jotka edes jotenkin suhtautuivat kieteisesti Suomen viemiseen Euroopan Unioniim.

Minä ehdin sanoa vain Tuomiojalle, että maailmassa on vain kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka ovat ylhäällä ja niitä jotka ovat alhaalla eivätkä heidän etunsa koskaan kohtaa. Ennen viimeisen sanan ilmoille tuloa hän käänsi selkänsä ja käveli pois.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Ei ole siis Tuomiojastakaan apua köyhän asialle. Jos demokratia ei enää pelaa, tarvitaanko vallankumous proletariaatin diktatuurin saamiseksi aikaan?

Mika Väisänen

Onhan tämä juttu tarkoitettu vitsiksi - onhan. Uskomatonta hölynpölyä - miten lie päässytkin livahtamaan normaalien juttujen joukkoon?

Toimituksen poiminnat